Hämeenlinna ilman Pallokerhoa

(lyhyempi versio julkaistu Hämeenlinnan Yrittäjäuutisissa 5.5.2010)

Miten kaupunkiamme voitaisiin saada tunnetuksi, muutenkin kuin oivana urheilukaupunkina? Jonkun porukan olisi hyvä istua miettimään sitä, ilman että edes tarvitsee perustaa erityistä Hämeenlinna-brändityöryhmää. Niin kova juttu kuin kotoinen jääkiekkojoukkueemme onkin, Hämeenlinnan ei kannata esiintyä pelkästään HPK:na.

Kaikki lähtee tässäkin laatuajattelusta. Suomi on väärällään eukonkantokisoja ja muita vastaavia lystikkäitä tapahtumia, joihin paikkakunnan ei viime kädessä kannattaisi leimautua. Osaatteko muuten sanoa, mikä on tehnyt brittiläisestä moottoriohjelmasta Top Gearista maailmalla loputtoman suositun? Ei mikään yksittäinen tekijä. Ohjelma vaan on tehty niin poikkeuksellisen laadukkaasti, ettei sitä voi vastustaa, mikäli itse asia kiinnostaa ripauksenkin. Laatua ei synny halvalla, eikä menestys sitä kautta hetkessä, mutta tätä Top Gear-ajattelua tässäkin kaivattaisiin. Jos ollaan oikein inhorealistisia ja itsekkäitä, niin totuus on, että kaupungin kannalta toivottavinta asukasmassaa on Helsinkiin junalla töihin kulkeva hyvätuloinen lapseton pariskunta, jolla on paljon työvuosia edessään. Tämä ryhmä on usein myös varsin laatutietoista, eivätkä eukonkantokisat tai edes liigakiekko välttämättä puhuttele heitä.

Kysyin sosiaalisessa mediassa, mistä muusta kuin Pallokerhosta Hämeenlinna tunnetaan tai tulisi tuntea. Oli ilahduttavaa huomata, ettei tässä totisesti olla pelkän jääkiekon varassa. Kommentteja tuli hetkessä melkoinen määrä niin Hämeenlinnasta kuin muiltakin paikkakunnilta. Hämeenlinna tunnetaan Linnasta, Ahveniston moottoriradasta, Aulangosta, Vanajanlinnasta, golfkentistä ja kauniista maisemista kansallisine kaupunkipuistoineen. Kaupunki tiedetään myös kulttuuritarjonnasta, kuten Stand up-festivaalista, Lastentapahtuma Hippaloista, LinnaJazzista, Wanajafestareista, Ämyrockista ja Verkatehtaan kulttuurikeskuksesta, jossa esiintyy jatkuvasti toinen toistaan suurempia nimiä ja pian meille valmistuu uusi upea teatterikin.
Hämeenlinnan kirjasto huomioitiin myös kaupungin ulkopuolisesta lähteestä, mikä oli sekä yllättävää että mahtavaa. Mainintoja saivat myös ihmiset ja ilmiöt, kuten tunnistettava seudullinen murre, katukuvaan kuuluvat Parolan Panssariprikaatin varusmiehet, Lammin Sahti ja Iittalan lasitehdas, opettajat ja Hämeen ammattikorkeakoulu. Sibeliuksen Jannekin se ponnisti taipaleelleen täältä.

Eräälle vaasalaisveljelle juolahti mieleen vankila, se kun sijaitsee näyttävästi edustamassa kaupunkiamme moottoritietä viilettävälle liikenteelle. Nurjemman puolen kommentteja tuli mm. kaupungin sisäänpäinlämpiävyydestä ja hiljaisesta keskustasta. Ensimmäisestä olen tosin kuullut aivan päinvastaisiakin kommentteja tänne muuttaneilta ihmisiltä, mutta myönnettäköön, ettei väite nyt ihan tuulesta temmattukaan ole. Jälkimmäiseen tiedän olevan paljon toimenpiteitä käynnissä ja tätä kirjoittaessani torilla katsotaan jääkiekkofinaalia jättinäytöltä. Älkäämme siis vaipuko synkkyyteen.

Mitkä näistä kärjeksi markkinointiin?

Vanajanlinnassa on tehty loistavaa työtä myös seudullisen tunnettuuden eteen. Mediahuomiota on kahmittu kuvaamalla sinkkuäitejä ja ties kuinka monia vastaavia ohjelmia. Pariskunta Dahlman & Räikkönen on viettänyt siellä häitään ihan lähimpien ystäviensä kanssa. Kaiken lisäksi markkinointipäällikkö pokasi kansanedustajan monien palstamillimetrien arvoisesti. Vanajanlinna etenee omaa uraansa tehden Hämeenlinnaa tunnetuksi.

Jotain seudullista kaiken ylittävää tarvitsisimme. On myöhäistä alkaa keksiä kaikkien mieliin iskostuvaa perinneruokaa, kuten kalakukko Kuopiossa tai musta makkara Tampereella. Ikävä kyllä Lammin sahtikaan ei taida puhutella kyllin suuria massoja. Iittala on kansainvälisestikin tunnettu tuotemerkki ja Lasimäki komea paikka turisteille esiteltäväksi, mutta kyseessä on selkeän kaupallinen kokonaisuus. Olisiko Aulangosta sitten keihäänkärjeksi vähän samaan tapaan kuin Tivolista Kööpenhaminassa? Se vaatisi nykyiseen vielä kovasti panostuksia, mutta voisi olla hyvinkin sen arvoista. Aulanko on huikean hieno paikka, joka tunnetaan laajalti. Jo vuoden 1964 Spede-filmissä X-paroni lähdetään Helsingistä asti oikein Aulangolle, kun halutaan juhlia poikkeuksellisen hienosti ja nauttia luonnosta urbaanissa ympäristössä. Ihmisten vaatimukset ovat muuttuneet noista vuosista, mutta Aulangolla on kaikki edellytykset vastata niihin.

Kaupungin imagolla on veroäyrin ja muiden vastaavien seikkojen rinnalla melkoinen merkitys muuttovoiton synnyttämisessä Hämeenlinnaan. Onnistunut käynti turistina voi saada ajatuksen itämään perusteellisemmastakin asettumisesta. Kaupunkiin tulee muuttoliikkeen mukana ennen pitkää työllistäviä yrityksiä ja niitä jos mitä tarvitsemme. Mikäli haluamme saada isommista kaupungeista muuttavia asukkaita, pitää kulttuuritarjonnankin olla kunnossa ympäri vuoden.

Hämeenlinnan Pallokerho – hopeaa 2010. Onnittelut hurjasta suorituksesta.

Jätä kommentti

css.php